30-05-2026 mocht Jong Sebastianus deelnemen aan de Jeugdtaptoe Amersfoort, en wat hebben we genoten. Onder een stralende zon vierden we samen met de jeugdorkesten van Door Vriendschap Sterk, Jong Flora Band, Jong Takostu en natuurlijk Jong Juliana Amersfoort het bijzondere 100-jarig jubileum van Juliana Amersfoort.
Het werd een middag vol muziek, show, plezier en gezelligheid. Ondanks de warme temperaturen stonden alle deelnemers vol energie op het veld en lieten ze zien hoeveel talent en enthousiasme er in de jeugdorkesten zit. Het publiek genoot zichtbaar van alle optredens en beloonde de muzikanten met een warm applaus.
Wij kijken terug op een zonovergoten en geslaagde dag, waarin niet alleen mooie muziek werd gemaakt, maar ook nieuwe herinneringen en vriendschappen zijn ontstaan.
Juliana Amersfoort, bedankt voor de gastvrijheid en nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie 100-jarig jubileum! Wij vonden het geweldig om onderdeel te mogen zijn van deze bijzondere feestdag.
Vrijdagavond 29 mei waren wij aanwezig bij de SJOC Avondvierdaagse Herveld-Andelst. Wat vooraf nog een spannende avond leek te worden, groeide uit tot een geweldige en gezellige afsluiting van een prachtige wandelweek.
De organisatie en het bestuur stonden voor een lastige keuze. Met voorspellingen van stevige regenbuien, stormachtige wind en mogelijk onweer hing zelfs afgelasting even in de lucht. Gelukkig werd besloten om het evenement toch door te laten gaan, en daar heeft niemand spijt van gekregen.
Samen met Excelsior Renkum, ESKA Bemmel en Lyrakorps Niftrik zorgden we voor een sfeervolle muzikale omlijsting van de intocht. Langs de route en bij de finish stonden veel enthousiaste wandelaars, ouders, familieleden en supporters die zichtbaar genoten van de muziek en de feestelijke sfeer.
Het was mooi om te zien hoe muziek mensen verbindt en hoe alle deelnemende korpsen samen hebben bijgedragen aan een onvergetelijke avond. Ondanks de dreigende wolken bleef de stemming uitstekend en werd het een avond vol gezelligheid, muziek en lachende gezichten.
Wij bedanken de organisatie van de SJOC Avondvierdaagse voor de uitnodiging, de mede-korpsen voor de fijne samenwerking en natuurlijk alle wandelaars voor hun enthousiasme!
24-05-2026 was St. Sebastianus Gendt te gast bij de naamgenoot St. Sebastianus in Büderich. Tijdens het Schützen- und Heimatfest is er een grote parade langs het Raadshuis. Alle compagnieën mogen zich hier presenteren. De Show- and machingband en het gilde van St. Sebastianus Gendt was een graag geziende gast aan de reacties van het publiek te merken.
Op zaterdag 8 mei kwamen honderden muzikale kinderen naar Gendt. Overdag oefenden ze met zijn allen verschillende muziekstukken tijdens de Jeugd Play-inn van de MBGF. In de avond was er een jeugdtaptoe, met de volgende korpsen:
Op zaterdag 9 mei was het weer tijd voor de Jeugd Play-inn en Taptoe. Dit keer vond het evenement plaats in Gendt, met St. Sebastianus als gastvereniging. Dit keer waren er 11 jeugdkorpsen aanwezig en waren er ongeveer 235 kinderen aanwezig! Gedurende de dag werden er in secties drie blaasnummers ingestudeerd en ook nog twee slagwerknummers. De stukken waren Flowers of Gold, gearrangeerd door Rob Balfoort, Iko Iko en Huisfeestje, beide gearrangeerd door Rudy Böhmer en Jacqueline Leenders. De slagwerknummers waren de Alebeek Mars en T Mars, beide gearrangeerd door Marc Gouswaart. Behalve muziek maken werd erdoor de muzikanten zelfs een klein dansje ingestudeerd op Iko Iko. Daarnaast was er ook ruimte om twee werelden bij elkaar te brengen, namelijk die van de Colorgaurds en de Vendeliers. Dankzij Robin, Roy en Lise werd er op Pirates of the Caribean een choreografie ingestudedeerd die beide werelden bij elkaar brachten.
Tijdens de generale repetitie werden al deze nummers samengebracht, je kan je voorstellen dat dit met 235 kinderen best een uitdaging is geweest. Onder leiding van de algeheel muzikaal leider Rudy Böhmer werd dit tot een succes gebracht.
Na een gezellig diner maakten de kinderen zich klaar voor de taptoe. Alle korpsen werden tijdens een voorstelronde voorgesteld aan het publiek. Hier zagen we terugkomen wat de organisatie mede voor ogen heeft, verbondenheid! Meerdere korpsen marcheerde samen het plein op en sommigen hadden zelfs de muziek uitgewisseld om samen een nummer te spelen tijdens deze voorstelronde. Daarna was het de beurt aan 6 jeugdkorpsen om hun show te presenteren. De presentatie was in handen van Grietina Bouma, hetzij dat ze haar stem was verloren en zorgde voor een waardige vervanger Tanya Nouwee.
Tijdens de grote finale werden de drie ingestudeerde nummers ten gehore gebracht, met als grote afsluiting het taptoesignaal gespeeld door Evi Derksen, van St Sebastianus en de grote afmars naar Provedentia. Indrukwekkend om zoveel kinderen op het plein en de lange sliert door het dorp te zien.
Het blijft mooi om te zien dat de Muziekbond Gelderland Flevoland (MBGF) zich inzet voor verschillende evenementen. Dit kan de MBGF natuurlijk niet zonder vele instructeurs en vrijwilligers die zich kosteloos inzetten gedurende zo’n dag. Ook gaat er een grote dank uit naar de gastverenining van deze dag St. Sebastianus. Veel kinderen en begeleiders vroegen na afloop of er een nieuwe editie gaat komen, wat betreft de MBGF wel en waarschijnlijk vindt deze editie plaats in 2028. Zodra hier meer bekend over is, zal je dit snel horen via de bekende kanalen! Ben je nu al geintresseerd in de volgende editie en wil je op de hoogte gehouden worden van de voorbereidingen? Meld je dan snel via SMP@MBGF.nl
Voor meer video en fotomateriaal van de dag kijk vooral op de Facebook of Instagram van Jeugd Play inn en Taptoe.
Het Vrijheidsdefilé heeft van oorsprong een duidelijk militair karakter. Juist daarom is het bijzonder dat ook een vereniging uit de samenleving hieraan mag deelnemen. Daarmee laat het defilé zien dat vrijheid niet alleen iets is van militairen, maar van ons allemaal.
Voor St. Sebastianus is het een eer om als show- en marchingband onderdeel te mogen zijn van dit bijzondere moment. Met muziek dragen wij bij aan een traditie waarin herdenken, verbondenheid en het vieren van vrijheid samenkomen, op een plek die voor Bevrijdingsdag een bijzondere betekenis heeft.
04-05-2026 heeft St. Sebastianus Gendt zijn bijdrage mogen leveren aan de Dodenherdenking in de Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smartenkerk in Haalderen. Tijdens de viering mochten zij enkele concertwerken ten gehore brengen. Vanwege het slechte weer werd de ceremonie die voor buiten gepland stond, binnen afgesloten.
We beginnen dit jaar namelijk al eerder met de Gendtse kermis. Op vrijdag staat de tent altijd al netjes klaar, dus waarom niet al eerder beginnen? De Gendtse Schutterfeesten 2026 start op vrijdag 21 augustus, tof hè? Gewoon een dag extra feest
Na de Koningsdag aubade in Gendt was het geen uitrusten, maar meteen door: met een volle bus van zo’n 80 man ging St. Sebastianus op weg naar Dordrecht. De sfeer zat er goed in en dat bleef zo, want eenmaal aangekomen bleek de hele stad in oranje ondergedompeld.
Geen poespas, gewoon goed gespeeld en lekker uitgevoerd. Het publiek genoot zichtbaar en de sfeer op het plein was top. Complimenten aan de organisatie: alles liep soepel en het geheel zat gewoon goed in elkaar. Al met al een geslaagde afsluiting van een lange, maar mooie dag.
De aubade van Jeugd St. Sebastianus en St. Sebastianus in Gendt begon muzikaal vanaf Providentia. Vanuit daar vertrok het gezelschap naar het Julianaplein om de kinderen met hun prachtig versierde fietsen op te halen. Onder muzikale begeleiding trok de stoet vervolgens verder naar Villa Ganita, waar de aubade traditioneel werd voortgezet.
Volgens traditie waren bij Villa Ganita ook de inwoners aanwezig die dit jaar of in voorgaande jaren een lintje hebben ontvangen, wat zorgde voor een bijzonder en waardig moment. De aubade werd op mooie wijze afgesloten, waarna de kinderen en andere aanwezigen enthousiast doorstroomden naar de stratenloop, polderloop en de vrijmarkt.